Posílení úrovně sociálního dialogu v odvětvích a podpora adaptace odvětví na změny
Projekt navazuje na předchozí projekt Společným postupem sociálních partnerů k řešení klíčových témat v odvětvích.
Úvodní tisková zpráva
Text ke stažení (.pdf, 213 kB)
Spolupráce sociálních partnerů podpoří pracovníky knihoven i jejich zaměstnavatele
Od ledna 2023 vznikla v rámci projektu s názvem Posílení úrovně sociálního dialogu v odvětvích a podpora adaptace odvětví na změny tzv. bipartitní platforma s označením Knihovnictví. Bipartitní platformu tvoří sociální partneři odvětví - Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR (SKIP ČR) a Odborový svaz pracovníků knihoven (OSPK).
Bipartitní platforma je prostor, ve kterém budou pracovní skupiny složené ze zástupců sociálních partnerů, klíčových subjektů odvětví a expertů řešit následující témata.
Prvním tématem je budoucnost práce v odvětví, podpora zvyšování adaptability zaměstnanců i zaměstnavatelů, jehož hlavní cílem je podpořit odvětví Knihovnictví v oblasti adaptability a stability zaměstnanců prostřednictvím zpracovaných podpůrných a metodických materiálů.
Dílčí zaměření: Digitální kompetence
Knihovny poskytují své služby čím dál častěji v digitálním prostředí. Adaptace na technologický vývoj klade velké nároky na pracovníky knihoven. Je nezbytné, abychom byli v knihovnách schopni implementovat nové technologie a používat je jako standardní součást své práce.
Cílem tohoto podtématu je přispět ke zvýšení kompetencí a digitálních schopností pracovníků v souvislosti s digitalizací a modernizací služeb v celé síti veřejných knihoven zmapováním současného stavu v oblasti digitálních služeb knihoven, kompetencí pracovníků knihoven, znalosti informačních zdrojů a vypracovat doporučení pro zavádění nových služeb v online prostředí, včetně popisu nezbytných kompetencí pracovníků knihoven.
Dílčí zaměření: Ergonomie pracoviště
Kvalita pracovního prostředí ovlivňuje pracovní výkon zaměstnanců knihoven. Ergonomie pracoviště, to neznamená jen zařízení a vybavení, se kterými se pracovníci setkávají, ale i celkové pracovní prostředí a podmínky.
Pracovní skupina si klade za cíl nalézt soubor vhodných ergonomických opatření, která budou v interiérech knihoven implementovatelná a současně budou mít požadovaný přínos pro zaměstnance, pomohou se posunout ze stavu návrhů a opatření do stavu zpracování doporučených způsobů implementace zvolených opatření včetně pilotního šetření.
Druhým řešeným tématem je podpora sociálního dialogu a činnost sociálních partnerů, jehož hlavní cíl je podpořit rozšiřování vedení sociálního dialogu na úrovni podniků/organizací v odvětví KNIHOVNICTVÍ zpracováním podpůrných materiálů na vybraná témata.
Téma: Zavedení práce na dálku, home office
Práce z domova je jednou z žádaných flexibilních forem práce, které mohou být motivačním faktorem pro zaměstnance a mohou vést k umožnění výkonu pracovních činností i v případě různých omezení. Efektivní využití home office by mělo být oboustranně výhodné pro zaměstnance i zaměstnavatele. Neexistují však jednotná pravidla, o která by se knihovny mohly v této oblasti opřít.
Pracovní skupina se zaměří především na činnosti vedoucí k definici nejvhodnější formy práce na dálku u vybraných pozic, ke stanovení podmínek pro její zavedení v knihovnách, či definici možných rizik této formy práce.
Doba realizace celého projektu: 1/2023–12/2025
Aktivity bipartitní platformy budou uskutečňovány v rámci projektu registrovaném pod číslem CZ.03.01.03/00/22_001/0000890, který realizuje Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky v partnerství s Českomoravskou konfederací odborových svazů.
Projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Projekt je financován z Operačního programu Zaměstnanost plus.
Kontakt pro novináře:
Mgr. Lucie Macháčková, Lucie.Machackova@nkp.cz - Redaktorka
Ing. Dana Smetanová, knihovnictvi.projekt@gmail.com – Manažerka odvětví
Kontakty na sociální partnery:
Mgr. Vladana Pillerová, SKIP ČR, vladana.pillerova@nkp.cz
Iveta Bergerová, OSPK, bergerova.Iveta@cmkos.cz