Práce na dálku
Práce z domova je jednou z žádaných flexibilních forem práce, které mohou být motivačním faktorem pro zaměstnance a mohou vést k umožnění výkonu pracovních činností i v případě různých omezení. Efektivní využití home office by mělo být oboustranně výhodné pro zaměstnance i zaměstnavatele. Neexistují však jednotná pravidla, o která by se knihovny mohly v této oblasti opřít.
Pracovní skupina se zaměří především na činnosti vedoucí k definici nejvhodnější formy práce na dálku u vybraných pozic, ke stanovení podmínek pro její zavedení v knihovnách, či definici možných rizik této formy práce.
Realizace
Pro zmapování aktuálního stavu v oblasti zavedení práce na dálku ve veřejných knihovnách v ČR byly připraveny dva dotazníky, jeden pro zaměstnavatele (ředitele/vedoucí knihoven) a druhý pro zaměstnance.
Celkem se do průzkumu zapojilo 264 zaměstnavatelů a 786 zaměstnanců.
První výsledky průzkumu jsou představeny v prezentaci Práce na dálku v knihovnách – výsledky průzkumu a blíže popsány v článku Poskytování práce na dálku v knihovnách. Výsledky průzkumu.
Počátkem roku 2024 se pracovní skupina soustředila na podrobný rozbor dat získaných z dotazníkových šetření zaměstnavatelů i zaměstnanců. Na základě výsledků šetření byla zpracována Analýza současné situace poskytování práce na dálku v knihovnách, ze které vybíráme následující informace.
Důležitým zjištěním byl především fakt, že práce na dálku není v knihovnách běžnou praxí a umožňuje ji jen jedna třetina zaměstnavatelů zúčastněných v průzkumu. Tuto skutečnost ovlivňuje celá řada faktorů, nejčastěji knihovny uváděly v komentářích následující důvody, proč neumožňují práci na dálku:
- Nevhodnost práce na dálku pro knihovny z důvodu charakteru jejich činnosti. Práce ve službách a s fondem vyžaduje přítomnost na pracovišti.
- Nemožnost zabezpečit pracoviště zaměstnance v souladu s požadavky BOZP.
- Obavy z nutnosti platit zaměstnanci náhrady za práci z domova.
- Zatěžující administrativa spojená se zavedením práce na dálku.
- Nutnost kontroly práce na dálku, která může být pro zaměstnavatele problematická.
- Zajištění přístupu zaměstnanců do interních zdrojů knihovny.
Některé z těchto obav a zdánlivých překážek je možné zaměstnavatelům vysvětlit a podložit relevantními informacemi. To je také jedním z cílů projektu.
Šetření mezi zaměstnanci potvrdilo, že práce na dálku je vnímána jako zaměstnanecká výhoda a vítaná forma práce, která jim umožňuje lépe skloubit pracovní a osobní život. Potvrdilo se, že práce na dálku není vhodná pro všechny pracovní pozice v knihovnách.
Z průzkumu také vyplynulo, že zdaleka ne všichni zaměstnanci, kteří mají možnost pracovat na dálku, tuto možnost využívají. Zaměstnanci vítají možnost kombinovat práci na dálku s prací na pracovišti zaměstnavatele.
Dne 19. 9. 2023 byla vyhlášena ve Sbírce zákonů novela zákoníku práce, která přinesla i úpravy v oblasti práce na dálku. Avšak ani tato novela nevyřešila některé problematické otázky, a tak podmínky poskytování práce na dálku zůstávají především na dohodě mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem.
V současné době vzniká metodická pomůcka, která poskytne knihovnám a jejich zaměstnancům informace, doporučení a vzorové materiály potřebné pro zavedení práce na dálku v knihovně, které budou v souladu s novelou zákoníku práce. Cílem je vytvořit podmínky u zaměstnavatelů, aby bylo možné rozšířit tuto formu práce do většího počtu knihoven, a tím umožnit zaměstnancům ve vhodných knihovnických pozicích pracovat v tomto žádaném režimu.